onsdag 16. september 2009

De 5 kategorier

Vi har fått en oppgave som skal gjøres ferdig før høstferien. Den lyder som følger: Ta bilder innenfor fem kategorier og plukk ut tilsammen ti bilder. De fem kategoriene er:

1. Dyr
2. Frukt, bær og grønt
3. Høst
4. Komposisjon
5. Refleks

Jeg har hatt litt forskjellige ideer bak bildene og jeg har også redigert de mer eller mindre. Alle bildene er tatt med Nikons speilrefleks-kamera.

Og her er 10 av de beste bildene:


Her ser vi et bilde av min hund på stranden, et sted hun virkelig hører hjemme. Ideen bak dette bilde var egentlig bare å teste ut lyset. Det er et litt solnedgang-aktig lys fra solen, og dette lyset ville jeg teste ut på bilder. Jeg har dratt frem kontrastene litt, men ikke for mye, da ville skyggene i pelsen hennes blitt visket ut. Ellers har jeg ikke gjort så mye med akkurat dette bildet.





Dette bildet står i en ganske sterk kontrast i forhold til det over. Ideen var å få frem flere sider av hunden. Dette er mer viltert og spennende i bevegelsene, mens det andre er rolig og avbalansert. I dette bildet har jeg svekket hvitfargen litt, slik  skyggene og formene i bølgene kom klarere frem. Det var farlig å fikse for mye på kontrastene, for da ville hunden blitt nesten helt svart.




Her har vi en klase plommer fra hagen. Ideen var å ta et bilde som så fristede og friskt ut. I dette bildet har jeg forsterket fargene litt, men kontrastene har jeg hentet kraftig frem. Det skaper litt mer liv i bildet og plommene ser ut til å være rundere enn hva de ville vært uten denne sterke kontrasten. Vanndråpene var vikige i dette bilde, for det gjør plommene frodigere og bildet ser mer fristende ut!


Her har vi en plomme og to fra det samme treet. Riktig nok godt overmoden. Det var nettop dette som ideen min, dette med at noen er gamle, mens andre enda er unge. Kontrastene er også her hentet kraftig frem. Denne har også vanndråper med i bildet, men ser likevel ikke så fristende ut!


Ideen var å få frem det visnende og vise tydelige tegn på høst. Bildet er av en slags nype. Bladene på busken begynte å visne bort og nypene var overmodne og hadde begynt å råtne. Jeg har igjen hentet frem kontraster og forsterket grønnfargen litt for å skape kontraster mellom de visne bladene og det friske gresset bak.



Dette er et bilde av en liten blomstereng av døende blomster som skal visne bort for sommeren. Kontraster er hentet fram og samt litt av den varme fargen. Her var ideen den samme som forrige bilde, at det som er visnende skal frem i bildet.



Jeg har en del bilder jeg velger å legge under kategorien "komposisjon". Her er ett av mange. Jeg ville ta bilde av det som sjøen har påvirket, og en gammel redningsring som har hunget på Ognastranden siden jeg kan huske! Den begynner å bli skikkelig "vintage" og robust. Her har jeg hentet frem kontraster.



Her var jeg heldig og fikk tatt bilde før den fløy avsted! Her hadde jeg ingen idé, men tok det i farten.  Har hentet frem gulfargen og forsterket grønnfargen. Ellers er kontrastene også gjort synligere.



 Dette bildet ble tatt ved sjøkanten ved Hå Gamle Prestegard.  Ideen var å fange naturen i området, og da var det naturlig for meg å få med meg livet som rører seg. Her har jeg balansert fargene ved å dempe en ganske sterk gulfarge. Også her er kontraster hentet frem. Horisonten har jeg rettet opp.


Her er originalen. Man kan se en ganske stor forskjell på kontraster og farger. Horistonen er også "irriterende" skjev. 





Og til slutt har jeg et bilde av refleks. Ideen var å fange refleksen og reaksjonen fra bølgene og refleksen fra solen. Jeg har dempet gulfargen og mettheten av fargene, mens kontraster er forsterket.




Det var utrolig vanskelig å bare velge ut 10 bilder, for jeg fikk tatt så utrolig mange flere bilder. Mange av dem utenfor disse fem temaene, og mange innenfor disse temaene. Det har likevel vært en kjempemorsom oppgave, samtidig som jeg har lært en hel del!

3 kommentarer:

  1. Hei Katrine! Det første bildet av Kaisa var nydelig. Den lyse bakgrunnen mot den mørke hunden ble en flott kontrast!

    SvarSlett
  2. Disse bildene var kjempefine! Jeg likte spesielt godt det andre bildet med hunden din på stranden, skikkelig levende og spennende!

    SvarSlett
  3. Flotte bilder! Liker hvordan du redigerer frem én farge som kommer tydeligst frem i bildene dine, som det dominerende blå havet i det andt nederste bildet eller varmen i "blomstereng av døende blomster"- bildet ditt.

    SvarSlett