onsdag 28. oktober 2009

Sjablongtrykk

Nå har jeg endelig fått prøve noe helt nytt. Nemlig sjablongtrykk på tekstil! Både en tidkrevende og spennende erfaring.


Ideen bak produktet mitt var først og fremst å gjøre noe med gammeldags design. Den første ideen min var å trykke et gammeldags og romantisk mønster på en hvit blondeduk. Slik ble det ikke. Etter litt tanke og idémuldring kom jeg fram til å holde meg til relativt enkle former siden figuren skulle skjæres ut. Jeg beholdt det romantiske utrykket, og ganske små detaljer kom også med, selv om jeg hadde bestemt meg for å ikke ha små detaljer.


Selve resultatet til ideen min ble et romantisk og litt søtt trykk av blomster og en fugl på en kuvertbrikke. Og komposisjonen min er derfor ganske nøye planlagt. Siden det skal være tallerken, bestikk og glass på brikken, så plasserte jeg motivet på høyre side av brikken, og den er heller ikke for stor for jeg vil at mest mulig av motivet fortsatt skal vise etter man har dekket på den. På baksiden har jeg også et negativt trykk av kun fuglen. Jeg ville ikke ha så mye motiv på brikken, og siden oppgaven var å vise positivt og negativt trykk, plasserte jeg heller det negative trykket bak. Alt i alt er det en enkel og litt søt kuvertbrikke!





Men hva er plantrykk?


Plantrykk eller flattrykk er en trykkemetode der partiene som skal trykkes ligger på samme nivå som de partiene som ikke skal trykkes. Dermed har platen ingen fordypninger eller forhøyninger slik som høytrykk og dyptrykk. Det er flere metoder for å få frem et produkt av plantrykk. Vi har metoder som monotrykk, litografi, overføringslitografi og offset. Disse trykkene har igjen flere teknikker og utførelser. Jeg har brukt sjablong, som er en form for stensiltykk. Det er ikke helt det samme siden sjablongen ikke er en plate som trykkes, men utskjæring i et materiale som kan være papp, papir osv. I stede for å trykke, så maler/sprayer man motivet frem.


Sjablong er altså en utforming i en plate av diverse uttrykk. Figuren som skal komme frem skjæres ut i platen og deretter sprayer eller maler man gjennom åpningene i platen slik at motivet vises på underlaget.


Det er flere utøvere innen kunst som bruker sjablong. De som er mest aktuelle er Street Art- kunstnere. Jeg ser stadig vekk flere og flere piecer og graffiti som er laget med sjablong. Noen av de store sjablongutnytterne (synes jeg), er Baksy og Nick Walker. De bruker sjablong og får frem de utroligste motiver med utrolige detaljer og graderinger. Jeg er veldig fascinert!



Denne oppgaven har vært utrolig lærerik og inspirerende. Jeg har lært masse, siden jeg aldri har gjort dette før. Det var jo mest arbeid med forarbeidet til trykkingen. Selve trykket gikk veldig fort. Ideen og utførelsen av designet og slikt var kjekt, siden jeg liker design. Og hva er ikke bedre enn å trykke ditt eget design på en tekstil? En spennende teknikk, må jeg si!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar