tirsdag 1. desember 2009

Fem kategorier 2

Da var det på tide med enda fem kategorier! Endelig! Jeg var utrolig spent på hva som skulle komme til å bli de fem kategoriene for denne gang. Det er alltid ganske inspirerende å få noen retninger så jeg kan begynne å lage megselv noen ideer i hodet. Det er som regel tilfeldige bilder jeg tar, men jeg har alltid en liten idé om hva jeg er ute etter.

Her er de fem kategoriene:
 1. Hender
 2. Lys
 3. Svart/hvit
 4. Vær
 5. Valgfritt ( Jeg valgte "kontrast" )

I denne oppgaven har jeg brukt et Nikon D60 til å ta bildene mine.

"Hender"



Her er min idé å vise hvor mye man kan gjøre med hendene. Hendene våre er et utrolig redskap man kan gjøre omtrent hva som helst med. Det handler bare om å få muligheter. Her har hånden ikke muligheter til å gjøre så mye nyttig ut av seg, men en fin bevegelse kommer frem og viser hvor mange forskjellige bevegelser en hånd kan utføre i forhold til mange andre kroppsdeler. Komposisjonen er ganske enkel, selve hånden har en utfordrende komposisjon. De oransje bladene i bakgrunnen gir bildet en dybde til den omtrent svarte bakgrunnen. Hånden er veldig belyst ovenfra, og har en naturlig skygge under seg. Dette skaper fine detaljer i håndens mange skrukker og folder.





Dette bildet er jeg ikke helt sikker på om er min stil innen foto. Men det er vertfall et veldig utrykksfullt foto og jeg liker komposisjonen. Ideen min bak dette bilde var egentlig å ikke ha noen idé, og heller bare ta noen bilder som var helt uventede. Fargene har store kontraster, med tanke på den veldig vite hånden og den mørke bakgrunnen og den røde munnen.

Her er originalbildene før de fikk en omgang med Photoshop:



"Lys"




Dette bilde er også tatt "ut av det blå". Jeg kom plutselig over dette utrolig fine motivet da jeg gikk tur og måtte bare ta bilde av det. Det er en følelse av fredfull stund, men i de mørke kanter kan det skule seg litt av hvert som ikke er like fredfullt. Det er altså litt spenning i dette bildet, synes jeg. Jeg synes også solstrålene er med på å gjøre komposisjonen ganske fin. De tilfeldige trærne er også fint plassert i bildet. Hadde jeg flyttet meg litt til venstre eller høyre, ville bildet vært omtrent ødelagt. Tro meg, jeg prøvde mange ganger før jeg fant en komposisjon i bildet jeg likte. Jeg synes det er ganske spennende hvordan lyset trenger seg gjennom trærne og skiller seg og danner fine stråler ned mot gresset.



Her ser vi et bilde der jeg tenkte jeg ville få frem den skjøre vinterskumringen. Vi kan se den kalde vinterluften som ligger over de nakne trærne. Dette danner litt mystikk i bildet, men det er også ganske sårt og søtt.  Jeg har ikke jobbet med bildet i etterkant i noe redigeringsprogram. Så dette er rett og slett et originalbilde.




Her ser vi et bilde av min søte niese, Karoline. Jeg liker dette bildet veldig godt, fordi det får frem det at små barn er så og si hjelpeløse. Jeg ville også få frem denne flotte skjønnheten som barn har ved seg. Som alle vet kan barn også være sinte og utrykke seg helt motsatt, da ville nok bildet ikke være så lett og lyst. Pga hennes rolige og skjønne utrykk ble bildet mitt også veldig rolig og avslappende å se på. Lyset som kommer forfra hjelper til med å skape mye kontraster og overganer fra lys til skygge. Jeg vurderte en stund om jeg skulle kroppe bildet både oppe og nede, men jeg følte likevel at hele utsnittet gjorde seg best.

Her er to originalbilder før jeg redigerte dem i Iphoto og Photoshop:





"Svart/hvit"


Dette er nesten et standard bilde. Det er et motiv de aller fleste har sett før, men jeg var litt lysten på å få dette bildet med, for jeg har faktisk aldri tatt et slik vannbildet før, og måtte bare prøve det. Det egnet seg også veldig fint i svart/hvitt. Her har jeg tatt kontrastene ganske kraftig opp, og de lyse punktene har jeg forsterket en smule.



Her kom jeg over et lite spindelvev, og måtte bare ta bildet av det. Siden jeg ikke er noe særlig glad i spindelvev eller edderkopper generelt, passet det fint om dette bilde fikk et litt mystisk og skummelt uttrykk. Det er også midtpunktet i spindelvevet som er klarest og det får en effekt slik at man blir litt dratt inn i vevet! Jeg er ganske fornøyd med redigeringen av bildet, for originalbildet var ganske kjedelig. Men jeg så muligheter! Lyset spiller en stor rolle her slik at vevet kommer tydeligere frem siden lyset reflekteres i de tynne trådene.

Her er originalbildene før de fikk en omgang juling av Photoshop:


"Vær"



Her kunne jeg virkelig tatt noen dramatiske bilder av den flotte himmelen vi har her på Jæren. Men det er ikke alt vi får tid og mulighet til, men kanskje neste gang! Her har jeg tatt bilde en morgen etter en regnfull natt, og solen har akkurat stått opp. Sollyset skaper en friskhet i bildet sammen med den store dråpen som er på vei til å falle av den tynne kvisten. Jeg synes komposisjonen var litt vill og litt tilfeldig, men personlig likte jeg det. Jeg har heller ikke på dette redigert noe særlig, det eneste er at kontrastene er dratt opp en smule.

"Kontrast"



  Her var ideen min å få frem kontraster i både farger, stofflighet og i lyset. Det er et sterkt lys som inntreffer disse nøtteskallene som har falt av trærne for vinteren. Jeg la disse skallene på et rekkverk på en bro for jeg ville ikke ha med grusbakke som underlag...Motivene la jeg som jeg fant dem på bakken, så jeg har ikke stilt dem opp.



Her ser vi det samme motivet fra en annen vinkel. Jeg likte dette bildet veldig godt, og spesielt blåfargen som kom frem i planken. Det er fine kontraster mellom varmt og kaldt i dette bildet. Den kalde bakgrunnen og underlaget får virkelig frem varmen i nøtteskallene. Lyset får også frem en fin friskhet i fotografiet, noe som jeg prøvde på. For selv om det er skall som har hatt sin tid og falt av treet, så er de fortsatt like fine.

Her er originalbildene, og vi kan se jeg har forsterket varmt og kaldt på bildene:



Det var det! Jeg synes det var utrolig vanskelig å bare velge ut ti bilder, men jeg lærer ganske mye på den måten, for da må jeg gå så dypt inn i hvert bilde for å finne de detaljene som gjør at bildet er kvalifisert. Selvfølgelig er det mange bomskudd også, men det er slike jeg luker ut ganske kjapt. Det var også vanskelig denne andre gangen å finne de bildene jeg likte godt, for jeg lærte en hel del sist gang vi hadde denne oppgaven og jeg har fått mer selvkritikk.  Jeg har også lært ganske mye om å gjøre bildene bedre i Photoshop, og ikke bare velge den smale sti ved å redigere dem i iPhoto. 

Når jeg ser på bilder og når jeg tar bilder, hører jeg musikk i hodet mitt. Jeg forbinder altså musikk til bildene mine, og dette gjør at jeg får et personlig sterkt inntrykk og føler et ganske klart utrykk i bildene. Noen bilder har vakker og rolig musikk, gjerne litt spesiell eller dramatisk musikk. Dette hjelper meg også til å finne en "sjel" i bildene mine, og jeg føler dette gjør det enklere til å både skrive om bildene og å velge dem ut til de ti bildene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar