mandag 3. mai 2010

Koldnål

Vi har arbeidet en liten periode med trykk. Det siste trykket vi har arbeidet med, kalles koldnål, og er av typen dyptrykk. Vi arbeidet med et motiv, som da skulle trykkes. Dette var spennede og annerledes.

Først litt om mitt trykk:
Jeg hadde faktisk litt problemer med å velge hvilket motiv jeg skulle trykke. Det endte til slutt opp med en løve. Først og fremst fordi løver er utrolig flotte dyr, men også fordi jeg synes det så spennende ut å lage denne mystiske løven. Det er mye hår og en vilterhet i motivet, og det var det jeg ville uttrykke i bildet. En mystisk og litt mørk overflate med noen lysende øyne som kommer mot deg. Jeg valgte å dekorere rundt løven en smule, mer for å få frem et afrikansk uttrykk og et litt villere uttrykk. Øynene til løven er plassert mer eller mindre midt i bildet. Tanken bak dette var at blikket skulle fange blikket til løven, og resten skulle være mørk...



Men hva er egentlig dyptrykk og koldnålsradering?

I all hovedsak er det sverten som blir lagt ned i motivet som har blitt enten etset eller skrapt ut ved håndredskap. Man smører sverte ut over hele platen, så må man tørke av med papir, og ømfintlig gni av sverte som er igjen på flaten, og da skal sverten ligge igjen nede i fordypningene. Man trykker platen ved å rulle den gjennom en maskin, sammen med et bløtet papir ( som motivet skal trykkes på) og et lag med filt over, for å få et gjevnt og fint trykk. Det finnes noen varianter av dyptrykk. Disse er etsing og radering. Radiering var den typen vi utførte. Her ble motivet direkte risset inn i platen som er av mykt metall, som stål. Så påførte vi sverte, tørket nøye av, og la platen i trykkemaskinen sammen med dette våtede papiret. Det er viktig å varme opp metallplaten, slik vil sverten feste seg bedre og produktet blir mer nøyaktig.

Jeg synes dette var en ganske krevende oppgave, men til gjengjeld ble resultatet bra. Jeg likte bedre dette produktet til koldnålstrykk bedre enn lino-trykk. Jeg følte det ble et mer spennende trykk med koldnål, for det dukket opp flere nøyanser og kontraster. Det ble også et ganske spesielt uttrykk, og veldig forskjellig fra alt annet jeg har gjort. Dette er absolutt en teknikk jeg kunne tenke meg å jobbe med igjen.

Det vi også skulle legge vekt på da vi laget dette trykket, var at det skulle ha romsakpende virkemidler. Romskapende virkemidler vil si at man skal skape rom i bildet. Altså at bildet skal gi en følelse av at det er volum i bildet. Jeg har egentlig ikke så utrolig mye romskapende virkemidler, siden jeg har en løve som motiv, men da har jeg lagt vekt på at håret til løven skal gi rom, og spesielt øynene skal gi en romfølelse.

Jeg har gjort denne teknikken før, men det er veldig lenge siden. Derfor synes jeg at det var veldig spennende og lærerrikt å gjøre dette på nytt, nå som jeg har utviklet meg en del. Jeg følte faktisk at det var vanskeligere denne gangen, enn da jeg var mindre. Kanskje fordi jeg hadde mer å forholde meg til denne gangen. Jeg synes det var kjekt å jobbe med denne oppgaven, og noe annet enn å jobbe med foto. Jeg kjente egentlig en liten følelse av at jeg lengtet med å jobbe med foto, for trykk er egentlig noe jeg aldri har syntes har vært så utrolig morstomt. Men jeg synes dette var helt greit og kjekt, og er fornøyd med resultatet!

Her er en webside der det er et godt innlegg og en god innføring i koldnål:

http://www.crownpoint.com/printmaking/engraving

Og her er noen kunsnere som driver med koldnål:
Begge kunstnerende er danske, og de driver med litt forskjellige teknikker. En av dem er koldnålsradering.


 Opus 501. Uten titel, Landsby Av Vibeke Menche Nielsen


Vibeke Mencke Nielsen:
http://www.clausenskunsthandel.dk/kunstner/nielsen_vm/index.html

Holger J. Jensen
http://soeg.smk.dk/Kunstner.asp?ObjectId=119

1 kommentar: