tirsdag 4. mai 2010

Helsinki 10


Tirsdag 27 mars, reiste vi i Trykk og Foto-klassen på utstilling til Rogaland kunstmuseeum for å kikke på utstillingen Helsinki10. Så utrolig mange spennende fotografier og for en variasjon! Dette var en utstilling jeg sent vil glemme...




Det er en skole i Helsinki som heter Helsinki School. Her har ti elever gått, som nå har stillt ut sine bilder. Helisnki School er en prestigetung skole, der det blir lagt vekt på å utvikle talenter der innovative tanker og kunst står sentralt. Denne skolen viser resten av verden at et så lite land kan utvikle de mest fantastike unge talenter. 



Denne utstillingen viser utvalgte verk av ti av elevene fra Helsinki School. Noen av disse elevene har nettop startet sin karriere, mens andre er litt mer etablerte. Det er fotografenes virkelige personlige uttrykk som kommer frem i utstillingen. Og det er kanskje akkurat dette med det individuelle utrykket som er så spennende og skaper en flott variasjon. 


Minimal Interventions of Linear Elements, 2007. Ola Kolehmainen

Jeg likte dette bildet utrolig godt. Det er friskt i fargene og det er et lystig bilde. Det er sammensatt av to deler. Ingenting av arbeidet er gjort digitalt, og dette fascinerte meg veldig. Dessuten har jeg en liten kjærlighet til arkitektur. Fotografen tar også bildene slik de er, og velger å beholde alt som skjer på bildet. På dette bildet har en liten skjære sneket seg inn i bildet, og den har han latt være. Jeg merket ikke denne fuglen med det første, men fikk øye på den etter hvert. Ganske interessant! 




Det var mage bilder som fascinerte meg og gav meg inspirasjon. Som jeg nevnte tidligere var det en veldig varisasjon i temaene. Noen hadde et budskap om miljø og global oppvarming, mens andre var mer religiøse, det var portretter av forskjellige slag og andre spennende motiv.

Kitka River, 2004. Ilkka Halso

Fantastisk bilde! Her har han brukt et naturlandskap som gir en enorm romvirkning. Budsakpet i dette bildet vil jeg si er at vi kan bestemme over jorden. Det er oss mennesker som utsetter jorden for skader, og vi må passe på så vi ikke fortsetter med denne trangen til å ha kontroll over alt. 

 Anni Leppälä

En serie med portretter, der bildene henger på et veldig utradisjonelt vis. Jeg likte denne måten å stille ut bildene på, for det gjorde bildene mye mer spennende, i og med at de er ganske små. 
Contemplation Lapland, 2007. Kalle Kataila 


Det var også film som spilltes hele tiden. Det var interessant å se at dette kunne vært et fotografi, men i stede ser vi hva som skjer før og etter bildet blir tatt. 
Woman with Dark Hair, 2007 Hannu Karjalainen

 
Woman on Beach, 2009. Hannu Karjalainen

Dette er bare et bittelite utvalg av utallige flotte bilder. De viser at fotografier som er innovative og nytenkende. Dette er absolutt en utstilling som har fått meg til å bli inspirert, og jeg fikk lyst til å gå ut fra den utstillingen å ta masse bilder! Veldig kjekk utstilling, og anbefales på det sterkeste! 
Timothy Persons skriver: "The visual image will be the language of this century. How far we develop it depends on how well we teach to think outside the box we have come from" 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar