tirsdag 11. mai 2010

5 kategorier

Dette er altså fjerde og siste oppgave der det er 5 kategorier som skal inspirere til at vi til slutt skal ende opp  med 10 bilder. Det er ekstra skummelt denne gangen, i og med at dette er aller siste gang vi skal levere inn en slik oppgave, og vi vil alle ha så godt resultat som mulig!

Denne gangen lyder de fem kategoriene som følger:

1. Alder
2. Vår
3. Ordtak
4. Reise
5. Valgfri
Alder:

Fri

Her har vi et bilde av min niese som leker på lekeplassen! Dette bilde synes jeg passet fint til kategorien alder. Her ser vi et eksempel på hvordan vi mennesker er i de første årene av våre liv, der alder ikke spiller stor rolle og livet er omtrent en dans på roser! Jeg likte dette bilde spesielt godt på grunn av den unge energien og lysten til å prøve ut og utforske nye ting hele tiden. Jeg har ikke redigert dette bilde noe serlig, kun satt opp konstrastene litt og dempet lyset en smule. Her har jeg brukt speilreflekskamera, Nikon D60. 

1800

Her har vi noe helt annet, et stillbilde. Jeg har fotografert i Gamle Stavanger, i en arbeiderbolig som er en del av Hermetikkmuseet. Jeg har valgt dette bildet fordi det gamle relaterer til alder. Dette er objekter som kommer fra en helt annen tid, og har en lang historie bak seg. Dette bildet har jeg tatt me Iphonen min, det er derfor kvaliteten er litt dårligere, men det synes jeg passet fint til temaet i bildet.


Tikk-takk

 Dette bilde har jeg også valgt å ha med i denne kategorien. Det er fordi dette er først og fremst en gammel klokke, men også fordi klokken alltid går og går, det er der man virkelig ser at tiden går, og at vi lever  hvert sekund der vi blir eldre og eldre. Dette bilde har jeg også tatt med Iphone, så kvaliteten er ikke på topp, men det synes jeg også passet fint til temaet. Jeg har ikke redigert dette bildet omtrent. Jeg har justert litt på lyset, ellers er bildet så og si i originalform.

Vår:

Solnedgang

Dette er en av vårens vakreste solnedganger jeg noen gang har sett! Himmelen var så mørk, og den runde store kulen var så lysende helt for seg selv. Dette bildet har jeg faktisk ikke redigert noenting på! Jeg likte dette bilde godt, mye på grunn av stemningen og fargene i bildet. Dette bildet har jeg tatt med speilrefleks og en 55-200 linse, slik at jeg kom ekstra nære solen.


Pure

 Dette bildet er omtrent et selvportrett. Her er kjærensten min Bård og meg. Jeg har tatt bildet med Iphone, og redigert det på Iphone ved å gjøre bildet diffust og romantisk. Dette bilde relaterte til vår fordi vår er ofte knyttet til følelser og blomstrende romantikk.


Ordtak: 
"Hos de unge er taushet bedre enn tale"


Dette bildet har jeg tenkt at krysset over munnen skal symbolisere tausheten. Det er nesten som om det er forbudt å snakke, og at dette krysset stenger inne talen. Jeg har redigert dette bildet en smule ved å sette opp kontrastene og forsterke fargene. Jeg likte også utsnittet i bildet og komposisjonen. Jeg har altså prøvd å få det til å se ut som om det er litt trangt og at hun føler seg litt innelukket. Bildet er tatt med speilrefleks. 


Dette bildet er ganske ulikt det andre, og det har jeg gjort med vilje. Disse to bildene har et veldig forskjellig uttrykk. Det over er mer litt den tøffe ungdomsstilen, mens dette er har et mer usikkert og dust uttrykk. Det kan gjerne se ut som om det på en måte er en slags engel, men kan ikke si noe, fordi hun er ung, og taushet er det rette for henne. Dette bilde var veldig lyst da jeg tok det, så jeg fikk egentlig ideen min på grunn av det. Jeg likte det, nettop fordi det er litt annerledes og spesielt. Kanskje ikke akkurat et standart portrett... Dette er også tatt med speilrefleks. 

 originalbilde




Her er samme motiv, men dette gir også et annet uttrykk. Mer den litt rampete typen her, hvor det ser ut som om tale er i ferd med å bryte tausheten. Det skaper litt spenning i bildet. Her har jeg dratt opp kontrastene en del og dempet fargene en smule. Jeg er gaske glad i litt duse farger og er ikke helt på det der med mange skarpe farger. Dette bildet er også tatt med speilrefleks.


Valgfri:

Denne oppgaven har jeg måttet legge på YouTube, fordi det nemlig er en film! Jeg har nevnt tidligere i et innlegg at jeg ofte relaterer bildene mine til musikk jeg på en måte har inni hodet når jeg tar bildene. Litt komlisert kanskje? Men denne gangen har jeg fått friheten til å legge musikk til bilder. I dette tilfellet har jeg sammarbeidet med Iselin og Laila. Vi hadde lyst til å lage en slags musikkvideo av bilder, og vi ville se hvor forskjellig resultatene kom til å bli fra et likt utgangspunkt.



Vi tok bildene en kald og vindfull dag i mars, på Vahaug Gamle Prestegard. Grunnen til at vi valgte akkuart dette stedet, var fordi det passet perfekt til uttrykket i bildene. Dette mystiske, skummle og spesielle uttrykket kom altså godt frem ved å bruke denne kirkegården. Vi var alle enige om å ha et noen lunde likt uttrykk på bildene, noe av grunnen til dette er at vi har hver for oss gått å tenkt på å fotografere i en slik situasjon og med et slikt uttrykk, og når vi da begynte å snakke om hva vi skulle gjøre på den valgfrie oppgaven, så vi at vi hadde ganske like tanker og ideer. Da fant vi ut at vi kan samarbeide!


Det var veldig kjekt og lærerrikt å sammarbeide om en fotooppgave. Det er noe jeg aldri har gjort før, bortsett fra småoppgaver på skolen. Det var spennende å sammkjøre ideer og jobbe sammen for å få til selve oppsettet og alt som skal til bak kamera. Etter dette samarbeidet gikk vi hver for oss. Jeg har jobbet med bildene i Photo Shop, hvor jeg har redigert ganske mye på bildene. Det var mye sollys da jeg tok bilder, og det var egenlig ikke det jeg ønsket... Så jeg har brukt Burn Tool en hel del for å "brenne" frem detajer på flater som var mer eller mindre hvite. Jeg har også laget disse "råtne-flekkene" på kroppene til modellene, der har jeg brukt Doge Tool og Burn Tool for å få dette til. Ellers har jeg redigert en del på kontraster og farger. Der kontrastene har blitt dratt opp og fargene dempet. Ellers har jeg gjort litt småjusteringer med diverse småeffekter. Bildene ble deretter lagt inn i Picasa, hvor jeg brukte en applikasjon som heter Movie. Dt virker enkelt og greit slik at man velger en bildemappe, og deretter en musikkfil fra dataen. Så legger du inn bildene i den rekkefølgen som er ønskelig, deretter er egentlig filmen mer eller mindre ferdig. Grunnen til at jeg har lastet opp filmen på Youtube, var at jeg fikk ikke til å laste videoen rett opp her på bloggen...




Originalbilder


Denne fotooppgaven har vært utrolig kjekk, og den har vart over en lang tid, og det er veldig greit for da dukker det opp motiv etterhvert som jeg kan tenke meg å bruke i oppgaven. Jeg har egentlig alltid hatt sansen for denne type oppgave, og spesielt når vi har denne valgfrie kategorien. Det er nesten litt vemodig at dette er den siste 5 katergorier -oppgave vi har... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar