mandag 4. januar 2010

Mette Tronvoll - At Eye Level -




Tirsdag 15. desember var vi på utstillingen At Eye Level som var utstilt på Rogaland Kunstmuseum. Det er fotografen Mette Tronvoll som sto for disse litt anerledes, men også helt normale bildene. Det er portretter av forskjellige folk i forskjellige situasjoner som har blitt fotografert. Det har seg slik at vi mennesker skal ta bilder for å minnes våre øyeblikk, og jeg tror det er et stort flertall som tar bilder av folk, som portretter. Men Mette Tronvoll sine bilder sier litt mer en kun et minne i livet hennes.




Det er møtet mellom den portretterte og fotografen som står Tronvoll sterkest. Det er derfor hun kaller utstillingen sin At Eye Level. Hun har møtt menneskene som har blitt portrettert i sin eyehøyde, og dette skaper en nærhet i fotografiet. Jeg følte gjerne at jeg møtte noen av personene som var avbildet i virkelig størrelse! Tronvoll begynte å fotografere i sitt eget hjem, tidlig i karrieren sin. Hun inviterte venninner og kjente, satte opp et lite studio i stuen og har videreutviklet seg siden den gang. Hun har beveget seg fra studio til uterom. Det er marginaliserte miljøer og yterkanter som har vekket interessen til fotografen. Hun hadde flere besøk på Grønland, der hun kom veldig nære inuittene. Hun har også fotografert de innfødte i Mongolia og snegleplukkere ved øya Nagasaki. Bildeserien fra Nagasaki heter Goto Fukue, og det er på Rogaland Kunstmuseum denne serien hadde sin debut.




Noe som også var veldig fascinerende med Mette Tronvolls fotografier var serien fra Rena leir, der hun hadde fotografert elitesoldater. Det var en del betingelser som hun måtte gå med på for å få lov til å fotografere soldatene. Noen av dem var at soldatenes identitet skulle ikke bli avbildet, utstillinger i utlandet får hun ikke ha og hun får ikke publisere disse bildene over Internett. Det er noen ganske uttrykksfulle bilder, selv om ansikter er tildekket, men den kalde naturen rundt, våpnene og kroppsspråket sier mye.




Mette Tronvoll har hatt separatutstillinger i både inn- og utland. Det er en rekke offentlige samlinger som ved The Metropolitan Museum of Art i New York og Moderna Museet i Stockholm der hun har blitt representert. Hun har også mottatt en prestisjetung pris for sitt kunstneriske virke, Candida Höfer-prisen. Hun  har også blitt invitert til å delta på Sydney Biennalen i 2010.



Jeg synes dette var en interessant utstilling. Jeg likte tankene Mette Tronvoll hadde bak bildene sine, dette med å møte den som blir portrettert, og å møte dem på en øyenhøyde. Jeg vil også gi skryt for omviseren vi hadde, for hun lot oss tenke selv, istede for å legge ut om alt på bildet, i og rundt. Det er lett at man ikke får med seg den viktige informasjonen, og jeg klarte bedre å vurdere og analysere bildene når ikke noen sto å snakket i timesvis om et enkelt bilde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar